Szukaj

Uważność dla dzieci i rodziców – jak ją ćwiczyć?

Katarzyna, 8 czerwiec 2021
Uważność dla dzieci i rodziców – jak ją ćwiczyć?

PAUZA! Zatrzymaj się na moment w tym biegu życia i po prostu bądź. Zaobserwuj swój oddech. Poczuj swoje ciało. Rozpoznaj uczucia z niego płynące. Zauważ, gdzie się chowają emocje – może w brzuchu? A może w zaciśniętej szczęce? Naucz się doświadczać obecną chwilę świadomie, z ciekawością i z otwartym umysłem a dzięki temu Twoje życie, relacje z innymi, kontakt z dziećmi staną się pełniejsze.

Kluczem jest uważność. Czym ona jest i po co ona dzieciom i rodzicom, pisałam w pierwszym artykule na ten temat - Uważność dla dzieci i rodziców – co to jest i po co nam ona? Jeśli jeszcze go nie czytaliście, zachęcam do tego teraz. Kliknij w tytuł powyżej a przekieruje Cię do niego. Z dzisiejszego wpisu dowiesz się z kolei czy i jak można ćwiczyć uważność.

Czy uważności można się nauczyć?

Mindfulness jest bardzo prostą umiejętnością. Przez to jednak, że jest tak inna od tego, jak we współczesnym świecie działa nasz umysł – wymaga treningu. Mam jednak dobrą wiadomość - można się tego nauczyć z pomocą bardzo ciekawych ćwiczeń a nawet zabaw i eksperymentów!

„Nie możesz zatrzymać fal, ale możesz nauczyć się na nich surfować” (Jon Kobat Zinn)

To kluczowa myśl w ćwiczeniach uważności. Gdy zobaczymy „fale” takimi, jakimi naprawdę są, możemy z uwagą podejmować decyzje i świadomie reagować. Zauważysz, że kończy Ci się cierpliwość i pojawia ochota by krzyknąć na dziecko. W momencie, gdy jesteś świadomy masz wybór i zmniejszasz ryzyko, że dasz się ponieść emocjom.

Dzieci uczą się przez naśladowanie, dlatego jeśli chcemy, aby nauczyły się uważności – sami musimy ją praktykować. Uważny rodzic, który dba o siebie i swoje potrzeby, zauważa je oraz potrafi się zatrzymać, będzie wzorcem dla swoich dzieci.

Jak ćwiczyć uważność?

Z pomocną przychodzą nam gotowe ćwiczenia i przykłady. Eline Snel – holenderska terapeutka i certyfikowana trenerka uważności, opracowała wspaniałe ćwiczenia dla dzieci oraz rodziców, które pomagają być uważnym. Najnowsza jej książka „Uważność małej żabki. Ćwiczenia uważności dla rodziców i ich maluchów” uczy dzieci w wieku od 18 miesięcy do 4 lat oraz ich rodziców uważności, zaufania i harmonii. Wraz z książką otrzymujemy gotowe nagrania z medytacjami i opowiadaniami medytacyjnymi dla dzieci oraz ćwiczeniami dla rodziców. Już dwulatki z powodzeniem możemy wprowadzić w uważność, ucząc je zauważać, co dzieje się w ich ciele oraz głowie, pokazując jak mogą się relaksować i lepiej spać. Wykonując z dziećmi masażyk, czytając lub słuchając nagrania z opowiadaniem, jesteśmy obecni i dodatkowo budujemy bliską relację. Bardzo wartościowe treści z książki pomagają rodzicom zrozumieć siebie, odnaleźć trzy kluczowe cechy, które działają uspokajająco: akceptacje, obecność i zrozumienie.

Kolejne książki Eline Snel wspierają rodziców i ich dzieci na kolejnych etapach rozwojowych dzieci. Pierwsza książka o uważności „Uważność i spokój żabki” stała się dziś niezastąpionym przewodnikiem dla wielu rodziców dzieci między 5. a 12. rokiem życia. Coraz częściej jest też wykorzystywana przez nauczycieli wychowania przedszkolnego oraz wczesnoszkolnego. I to nas bardzo cieszy. Rodzice nastolatków, znajdą z kolei wsparcie, cenne wskazówki i konkretne ćwiczenia, zarówno dla nich jak i ich nastoletnich dzieci, w dedykowanej dla nich przez autorkę książce pt. „Daj przestrzeń …i bądź blisko”.

Zacznij. Tu i teraz.

Nauka uważności małych dzieci to może być wspaniała zabawa i forma spędzania czasu razem. Spróbuj już dziś prostej zabawy – wyjdź z dzieckiem do parku, lasu czy po prostu przed dom i obserwujcie co jest dookoła. Możecie ćwiczyć znajdowanie coraz większej liczby szczegółów drzewa czy ławki, np. kolory, kształty, plamki. Patrzcie bez oceniania czy coś jest ładne czy brzydkie. Po prostu zauważcie. Każdego dnia możecie dostrzegać coraz więcej szczegółów.

Inne ciekawe ćwiczenie to jest „jeść z uwagą”. Ugryźcie kawałek jabłka i skupcie całą uwagę na tym kęsie – co czujecie? Czujesz słodki smak czy może trochę kwaskowego? Czy jabłko jest twarde czy miękkie? Czy czujesz sok mieszający się z Twoja śliną? Czy słyszysz dźwięk towarzyszący gryzieniu? Nie spieszcie się.

Twoje dziecko ma problemy z zasypianiem? Z dziećmi od 2. roku życia możesz posłuchać przed snem opowieści na lepszy sen z książki „Uważność małej żabki” pt. „Tajemnica śpiącego zwierzątka”. Nagranie dostępne jest na kanale wydawnictwa cojanato? Wystarczy, że klikniesz w tytuł powyżej.

Na koniec proponuję trochę śmiechu. W końcu chyba każdy zna powiedzenie, że „śmiech to zdrowie”. Stań z dzieckiem przed lustrem i zacznij się śmiać. Poproś o to samo dziecko. Co się dzieje w waszych ciałach? Co się śmieje razem z Wami – oczy, policzki, buzia? A czy brzuch i ramiona też się z Wami śmieją? Możecie to ćwiczenie wykonać z całą rodziną będzie jeszcze weselej! ;D

Książki: Uważność małej żabki. Ćwiczenia uważności dla rodziców i ich maluchów oraz „Uważność i spokój żabki” możecie kupić w naszym sklepie w dziale: Książki dla rodziców.

Autor artykułu: 

Justyna Kukułka

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów

Cena zestawu: %bundleSum%
Anuluj