Szukaj

Uważność dla dzieci i rodziców. Co to i po co?

Katarzyna, 9 czerwiec 2021
Uważność dla dzieci i rodziców. Co to i  po co?
„Uspokój się już, proszę…” – zdanie to (niekoniecznie z dodatkiem „proszę”) wypowiedział w swoim życiu chyba każdy rodzic. I to nie raz. Bezradni, sfrustrowani, źli, z głową pękającą od hałasu, krzyku, płaczu dziecka - marzymy o spokoju. Marzymy o tym, by wiedzieć jak pomóc dziecku i sobie w takich sytuacjach. Zastanawialiście się jednak nad tym czy Wasze dziecko wie co to znaczy „uspokoić się”? Wie jak ma to zrobić? Odpowiedzią jest – UWAŻNOŚĆ.


A co to takiego jest ta uważność?

Uważność – termin używany w Polsce wymiennie z „mindfulness” (dosłownie – pełnia umysłu). Najczęściej cytowaną definicje stworzył profesor Jon Kobat Zinn (twórca programu opartego na uważności Mindfulness Based Stress Reduction, MBSR). Przedstawia on uważność jako szczególny rodzaj świadomej uwagi, która skoncentrowana jest na chwili obecnej oraz pozbawiona oceniania i wartościowania.

Uważność zatem to pełna obecność w tym co jest teraz, w każdym momencie. Zarówno w tym co na zewnątrz, co nas otacza (przedmioty, przyroda, ludzie) jak i wewnątrz (własne myśli, uczucia, wrażenia). Nie mamy jednak rozmyślać o tym co dzieje się w obecnej chwili, tylko być w niej, być tu i teraz.

„Gdy świadomie doświadczasz każdej chwili, podczas porannego wstawania czy w trakcie zakupów, gdy zauważasz najmniejszy uśmiech twojego dziecka, gdy jesteś obecny w trakcie małych i dużych konfliktów, gdy twoje myśli nie uciekają nigdzie indziej, wtedy jesteś naprawdę obecny” (Eline Snel „Uważność i spokój żabki”)


Po co dzieciom i rodzicom uważność?

Aktualnie zmagamy się z bardzo wieloma problemami i wyzwaniami dnia codziennego: odczuwamy stres, smutek, jesteśmy zabiegani i rozkojarzeni, zajmujemy się wieloma rzeczami jednocześnie. Dodatkowo nowoczesny świat pełen elektroniki i bycia on-line wymaga nowych umiejętności. Rola rodzica bywa stresująca, a odnalezienie się w gąszczu, czasem sprzecznych sobie porad rodzicielskich, nie zawsze jest łatwe. Dzieci, z kolei szybko dopasowują się do funkcjonowania w tym biegu życia. Z natury uważni i ciekawi świata mali odkrywcy, często stają się niespokojni, przebodźcowani i rozdrażnieni. Praktyka uważności zaspokaja, w tych trudnych czasach, ogromną potrzebę spokoju. Poprzez naukę uważności dzieci oraz rodzice uczą się zatrzymywać, aby poczuć, czego w danej chwili potrzebują. Uczą się wyłączać „autopilota”, odnajdują przycisk „PAUZA”. Mindfulness pomaga na nowo zachwycić się zwyczajnym światem, zwiększa koncentrację i pamięć, uczy radzić sobie z emocjami, otwiera na innych, polepszając w ten sposób relacje. Dzięki uważności możesz pomóc swojemu dziecku w zasypianiu, uspokoić i wyciszyć wieczorem oraz pobudzić do działania przy porannym wstawaniu. Za sprawą uważności widzimy siebie, swoje dzieci, innych ludzi i otaczający nas świat, takimi, jakimi naprawdę są, a nie takimi, jakimi chcielibyśmy lub inni chcieliby widzieć. Uwalniamy się od oczekiwań, akceptujemy, rozumiemy i jesteśmy. Z obecności rodzi się bliskość, prawdziwy głęboki kontakt. Obecność przy tej dziecięcej rączce w Twojej dłoni.

*We wtorek 8 czerwca o 21:00 na naszym profilu na Facebooku odbyło się spotkanie na temat Uważności z psycholożką i trenerką uważności Beatą Kamińską-Suchanek. Zapraszamy do obejrzenia nagrania https://fb.watch/60kChomaX7/ 


Czy ćwiczenia uważności są dla wszystkich?

Nie będzie przesadzonym stwierdzenie, że uważności może się uczyć każdy. Istnieje bowiem wiele różnych sposobów, które można dopasować do wieku i możliwości rozwojowych. Niemowlaki są przecież mistrzami uważności – eksplorują otaczający świat z pełną uwagą, wszystkimi zmysłami. Możemy się do nich przyłączyć i być w danej chwili. Podczas jakże ważnej stymulacji zmysłów, bądźmy świadomi każdej ich reakcji. Dwulatki z kolei mogą już z powodzeniem wykonać wiele prostych ćwiczeń i zabaw wprowadzających w uważność. Nie nauczą się jeszcze medytować, ale można nauczyć je zauważać co dzieje się w ich ciele oraz głowie, jak mogą się relaksować i lepiej spać. Dzieci między 5. a 12. rokiem życia, dzięki konkretnym ćwiczeniom uważności, nauczą się uspokajać gonitwę myśli, rozumieć i odczuwać swoje emocje w ciele oraz poprawiać koncentrację. Trening uważności to wspaniała propozycja dla dzieci z małą pewnością siebie. Mindfulness sprawia, że wierzą i rozumieją, że mogą być takie, jakie są. Nauka uważności, może także wpierać dzieci z dysleksją, spektrum autyzmu i innymi podobnymi zaburzeniami. Oczywiście nie zapominajmy o dorosłych, a w szczególności o rodzicach! Praktyka uważności przenosi rodzicielstwo w inny wymiar: zrozumienia, akceptacji, bliskości i szacunku.

Jak ćwiczyć uważność?

Po odpowiedź na to pytanie, zapraszamy do kolejnego artykułu na temat uważności – „Uważność dla dzieci i rodziców – jak ją ćwiczyć?”


Zachęcamy też do zakupu książek na temat uważności dla dzieci dostępnych na naszej stronie w zakładce: Książki dla rodziców.

Autor: 

Justyna Kukułka 

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów

Cena zestawu: %bundleSum%
Anuluj